Gyakori kérdések
Tájékoztatás klímaberendezés felszerelésének, üzemeltetésének feltételeiről
A nyári időszakban jellemző rendkívüli meleg időjárásunk miatt, egyre több tulajdonos szeretne lakásába klimatizáló berendezést felszereltetni, üzemeltetni. A klíma berendezések üzemeltetése viszont több kérdést és problémát is felvet: A kültéri egység a közös tulajdonban lévő homlokzati falra nem szerelhető, a berendezés működtetése zajhatással jár, ezért a békés együttélés miatt a szomszédok beleegyezése szükséges az üzemeltetéshez, ezen felül törvényi rendelkezés is vonatkozik (253/1197. (XII.20.) Korm. rendelet (OTÉK) a berendezés telepítésére, üzemeltetésére.
Fentiekre tekintettel egy tájékoztató anyagot állítottunk össze a klíma felszerelés és üzemeltetéséről, melyet erről linkről lehet letölteni.
Mit lehet tenni, ha egyik tulajdonos a másik sérelmére birtokháborító magatartást tanúsít (pl.: sorozatosan leáztatja, hangoskodik, stb..) és felszólítás vagy személyes egyeztetés ellenére nem fejezi be ezt a cselekedetet? Kormányablak oldalán található általános tájékoztatás ezen a linken megtekinthető!
Az ilyen ügyek intézése, a viták eldöntése nem a közös képviselő feladata, hanem a helyi jegyző hatáskörébe tartozik, és birtokvédelmi eljárás keretében lehet az ügyet rendezni.
A birtokvédelmi eljárás kizárólag kérelemre indulhat, melynek tartalmaznia kell a jegyző hatáskörébe tartozó birtokvédelmi eljárásról szóló 17/2015. (II. 16.) Korm. rendelet szerinti tartalmi elemeket, továbbá ehhez csatolni kell minden, rendelkezésre álló bizonyítékot is.
A kérelem megalapozottsága esetén megállapításra kerül a birtokháborítás és ettől eltiltják a szomszédot.
Az eljárás megindítására jogosult: Bármely személy, akinek sérelmére birtokháborítást követtek el.
Hatáskörrel rendelkező szerv megnevezése: A birtokháborítás elkövetésének helye szerinti település jegyzője, azaz Pécs Megyei Jogú Város jegyzője.
Az eljárás megindításáról további információkat itt megtekintheti:
Tájékoztatás birtokvédelmi jogokról
Birtokvédelmi ügyek ügyleírása
Pénzforgalmi elszámoláshoz szükséges regisztráció menete
1, Személyesen fel kell keresni ügyfélszolgálatunkat és pénztárunknál jelezni igényüket a szolgáltatás igénybevételére.
2, Adategyeztetés után rögzítjük az Ön által megadott azonosító adatot (e-mail cím) valamint jelszót, melyek a szolgáltatás igénybevételéhez szükségesek.
3, Regisztrációt követő hónaptól a weboldalon lévő felületen a megadott bejelentkezési adatok megadása után, lekérdezhetővé válik egyéni pénzforgalmi elszámolásuk, mely havi rendszerességgel aktualizálásra kerül.
Ha eltérést tapasztal elszámolásában kérjük, keresse fel irodánkat adategyeztetés végett!
(Forrás: Tettyeforrashaz.hu)
Mi az oka a főmérő és mellékmérők közti különbözetnek?
A társasházak nagy részében jelentkezik kismértékű eltérés a mellékmérők fogyasztásának összege és a főmérőn mutatott fogyasztás között, amely nem feltétlenül okoz elszámolási problémát, azonban a társasházaknak célszerű figyelembe vennie a költségek tervezésénél. Ahány ház, annyi probléma - műszaki és emberi tényezőkből, illetve ezek kombinációjából keletkezik a különbözet.
Miből adódik leggyakrabban?
• az egyes (eltérő gyártású, minőségű és rendszerű) mérőkből
• a beépítés körülményeiből
• a rajtuk éppen átfolyó vízmennyiség nagyságrendi különbségeiből (a sok kis mérő a kis fogyasztást pontatlanabbul méri, mint az egy mérő az összeadódott nagyobb fogyasztást)
• abból, hogy nem garantált a leolvasások egyidejűsége.
Ha nagy az eltérés, annak oka van, és azt meg kell keresni a társasház saját vízhálózatán. Elsősorban a lakóközösség érdeke, hogy feltárja és megszüntesse az eltérést okozó hibákat! A mérőhelyek és a házi vízhálózat rendszeres ellenőrzésével, a leolvasás egyidejű biztosításával sok problémának elejét lehet venni.
Hiba a ház belső (főmérő utáni, de a mellékmérőket megelőző) hálózatán
Jelentős különbözet oka lehet - az elcsepegő víz a főmérő számlájában jelentkezni fog, miközben egyetlen mellékmérő sem méri.
Méretlen vízvételezési hely.
Meglehet, hogy a mellékmérők nem minden vízfelhasználást mérnek, ilyen lehet egy tárolóban kialakított vízvételezési hely. Amennyiben igény van rá - szakember bevonásával - ezek is mérhetővé tehetők.
Meghibásodott mérő
Előfordulhat, hogy meghibásodik (szorul, megáll) egy mellékmérő, ilyenkor a főmérőn áthaladó vízmennyiség nem vagy nem teljes mértékben jelenik meg a mellékmérők összesítésében. Ha felmerül a gyanú, hogy az adott mérő pontatlan, a fogyasztó/közös képviselő kezdeményezheti a mérő pontossági felülvizsgálatát.
Manipulált mérő, szabálytalan vízhasználat
Sajnos egyre gyakrabban bukkannak átalakított, a tényleges fogyasztás 30-40%-át mérő szerkezetekre szakembereink. Átfogó ellenőrzést indítottunk a trükközők kiszűrésére, akik saját társaikat károsítják meg, a társasházakról szóló törvény alapján azonban a közös képviselők is jogkörrel rendelkeznek az ellenőrzésekre.
Zárt fogyasztási hely leolvasáskor
Minden törekvésünk ellenére előfordulhat, hogy nem valósul meg az összes mérő egyidejű leolvasása. Ha nem jutunk adathoz egy-egy fogyasztási hely esetében, becsléssel készül a számla, ami hatással lehet az elszámolásra. A közös képviselő mellett segítségünkre lehet maga a fogyasztó is, aki a postaládában hagyott díjmentes levelezőlapon vagy az azon megjelölt módokon önleolvasás után bejelentheti óraállását társaságunknak.
Pontatlan adatszolgáltatás
Megesik, hogy miután nem engedték be a leolvasót, pontatlan, vagy nem a valós vízfogyasztásnak megfelelő adatot írnak ki/diktálnak be fogyasztók, ami legkésőbb a mellékvízmérő-csere során kiderül, addig azonban sok bosszúságot okozhat a lakóközösségnek. Figyelem! A társasházakról szóló törvény alapján a lakástulajdonos köteles lehetővé tenni, hogy lakásába a közösség megbízottja vízmérő leolvasás céljából bejuthasson.
„Van saját mérőm a lakásomban, miért kell belefizetnem a különbözetbe?" A különbözet nem „többletként" jelentkezik! A főmérőn beérkező teljes vízmennyiséget a társasház használta fel, amely nemcsak egyéni fogyasztókból áll: társasházi közösségként is a Tettye Forrásház Zrt. szerződött partnere és eszerint is helyt kell állnia a fogyasztás után.
Ha a házban mindenkinek hitelesített mérője van, és minden fogyasztóval szerződéses viszonyban van a szolgáltató, akkor is a főmérőn átadott vízmennyiség ellenértékét kell megfizetni a vízszolgáltatást szabályozó kormányrendelet szerint. A vízszolgáltató nem tud felelősséget vállalni a házon belül található, a fogyasztók saját tulajdonában lévő vezetékhálózatért, ezért a vízdíjszámlázás alapja a főmérő. "... az ingatlanon fogyasztott víz mennyisége szempontjából a bekötési vízmérő az irányadó. A bekötési vízmérő és az elkülönített vízhasználatokat mérő mellékmérők mérési különbözetéből megállapított fogyasztási különbözetet a bekötési vízmérő szerinti lakóközösség köteles megfizetni a szolgáltatónak. " 38/1995. (IV. 5.) Kormányrendelet (Nem minden közszolgáltatásnál van ez így, hiszen az egyes szolgáltatás sajátosságai miatt eltérnek a szabályozások is.)
Egy lakóközösségben az előnyök mellett a felelősségek és kötelezettségek is közösek! A mellékvízmérők az egyes tulajdonostársak vízfogyasztásának mérésére szolgálnak, de nem mentesítik a társasházi közösséget a különbözet megfizetése alól: a lakások fogyasztásának levonása után maradt vízdíjkülönbözet rendezése közös feladat, függetlenül attól, hogy a víz ellenőrzött módon hasznosult, vagy méretlenül használták fel, esetleg elszivárgott.
A különbözetet több módon is fel lehet osztani az egyes lakástulajdonosok közt (pl. tulajdoni hányad/fogyasztási arány alapján/egyenlő arányban), melyről mindig a lakóközösség dönt.
Az ingatlan tulajdonosa/lakója hosszabb időre elutazik, az ingatlan üresen fog állni, és nem keletkezik hulladék. Kell-e az ingatlan tulajdonosának/ bérlőjének hulladékszállítási díjat fizetnie?
-
Szüneteltethető a szolgáltatás igénybevétele és a díjfizetés, ha az írásbeli, egyedi edényhasználatú (egyetlen háztartásra szóló) hulladékszállítási közszolgáltatási szerződéssel rendelkező ingatlantulajdonos, illetve családtagjai két naptári hónapnál hosszabb ideig az ingatlant nem használják, vagyis az ingatlanban senki sem lakik. A szüneteltetést írásban - levélben vagy személyesen ügyfélszolgálati irodánkban - kell a közszolgáltatótól kérni, legalább 8 nappal a szüneteltetés megkezdésének várható idopontja elott. A szüneteltetési kérelemben foglaltak valóságtartalmát a közszolgáltató jogosult ellenőrizni.
-
Ha közös edényhasználatú társasházi lakásról van szó, a szolgáltatás nem szüneteltethető. A közös hulladéktároló edény esetében a hulladékszállítási szolgáltatás oszthatatlan, hisz a közösen használt edény akkor is ürítésre kerül, ha egy-egy lakás éppen üresen áll. A lakóközösség dönthet úgy, hogy az üresen álló lakásokra nem oszt hulladékkezelési díjat. A közös edényre vonatkozó fix díjösszeg ebben az esetben a lakóközösség többi tagja között oszlik meg. A lakóközösség döntését a közös képviselőnek írásban, a hulladékszállítási közszolgáltatási szerződés módosításában kell a közszolgáltató részére eljuttatnia.
Társasházi lakás esetében ki és hogyan dönti el, hogy a közösen használt hulladéktároló edényekre vonatkozó hulladékszállítási díjból az egyes lakásokra mennyi jut?
Társasházakban a lakóközösség dönt a közös edény(ek)re vonatkozó hulladékszállítási díjösszeg felosztásáról, annak szempontjairól. A 2003. évi CXXXIII. a társasházakról szóló törvény szerint a közösség egészét terhelő kötelezettség teljesítéséért a tulajdonostársak tulajdoni hányaduk - vagy a szervezeti-működési szabályzatban eltérően meghatározott mérték szerint felelnek. A társasház szervezeti-működési szabályzatának - e törvény keretei között - tartalmaznia kell a tulajdonostárs külön tulajdonán belül nem mérhető közüzemi és más szolgáltatások díjának (pl. hulladékszállítás) elszámolására és megfizetésére vonatkozó részletes szabályokat. A szervezeti-működési szabályzatot a közösség az összes tulajdoni hányad szerinti legalább egyszerű szavazattöbbségű határozattal állapítja meg.
Mind a társasház részéről egy összegben, egy számlán történő díjfizetés, mind az egyes ingatlantulajdonosok nevére a közszolgáltató által kiállított egyedi számlák esetén a közös edényzetre vonatkozó díjösszeg felosztására, a társasházi díjfelosztás szempontjainak, arányszámainak megállapítására, illetve megváltoztatására tehát csak a lakóközösség jogosult. A lakóközösség díjfelosztásról hozott döntését - egyedi, névre szóló számlázás esetén - a társasház közös képviselője/lakásszövetkezet írásbeli szerződésmódosítás formájában juttatja el a BIOKOM Kft.-hez. A társasházi autonómiába a közszolgáltatónak sem állásfoglalás, sem ajánlás formájában nincs módja beavatkozni.
Mi a teendő, ha társasházi lakásban megváltozik az ott lakó család létszáma vagy tulajdonosváltozás miatt történik létszámmódosulás?
Ha a lakóközösség a közösen használt hulladéktároló edényre vonatkozó hulladékszállítási díj felosztásának szempontjául a lakásban élő személyek számát választotta, a változásról a közös képviselőt, illetve lakásfenntartó szövetkezetet kell értesíteni. Erre vonatkozólag a közszolgáltató felé a lakóknak nincs bejelentési kötelezettségük, hisz 2002. július 1-től a hulladékszállítási díjszabás alapja már nem a háztartásban élők létszáma, hanem a közösen használt edény űrtartalma. A társasházon belüli belső felosztás megváltozásáról - csak az egyes lakástulajdonosok részére történő egyedi, névre szóló számlázás esetén - a közös képviselő/lakásszövetkezet a hulladékszállítási szerződés módosításában értesíti a közszolgáltatót.
Mit kell tenni az ingatlan tulajdonában bekövetkező változás esetén?
-
Az egyedi, névre szóló hulladékszállítási számlával rendelkező ingatlantulajdonosoknak tulajdonosváltozás esetén a változás tényét - a korábbi és új tulajdonosnak egyetemlegesen -, 15 napon belül a BIOKOM Kft. ügyfélszolgálatán személyesen kell bejelentenie. Az írásbeli bejelentésig a közszolgáltatási díj a korábbi tulajdonost terheli. Társaságunk a számlázás során a tulajdonosváltozást csak a bejelentést követő hó elsejétől tudja figyelembe venni.
Fontos tudnivaló, hogy a közös edényhasználatú társasházban lakó, egyedi, névre szóló hulladékszállítási számlával rendelkező ingatlantulajdonosok esetében az új tulajdonos mindaddig „örökli” a korábbi tulajdonostól a díjfelosztás során a lakásra juttatott arányszámot, illetve az annak megfelelő díjösszeget, amíg a közös képviselő/lakásszövetkezet írásbeli szerződésmódosítás formájában a felosztási arányszámok megváltozásáról nem tesz bejelentést a közszolgáltatónak.
-
Ha a lakás a hulladékszállítási díjat a közszolgáltató részére egy összegben fizető társasházban van, s az egyes lakástulajdonosok részére a BIOKOM Kft. nem készít külön, névre szóló számlát, az ingatlan tulajdonában bekövetkezett változást csak a közös képviselő/lakásszövetkezet részére kell bejelenteni.
Milyen támogatási lehetőségek vannak az átmenetileg vagy tartósan nehéz szociális helyzetben levő ügyfelek részére?
-
Ha a tartósan nehéz szociális helyzetben lévő ügyfelünk nem tudja tartozását egy összegben törleszteni, a BIOKOM Kft. lehetőséget biztosít a tartozás részletekben történő törlesztésére. A részletfizetési megállapodás ügyében a közszolgáltató ügyfélszolgálati irodáját kell felkeresni. A részletfizetési megállapodás megkötésének feltétele a kezdő törlesztő részletnek a helyszínen, a pénztárba történő befizetése.
-
A hulladékszállítási díj mérséklésének kérésével ügyfeleink a Területi Szociális Központokhoz (Sarolta u. 2., Dobó István u. 89., Vargha Damján u. 2., Esztergár Lajos u. 19.) fordulhatnak, ahol az igényjogosultság elbírálását követően a díjtámogatásról döntenek.
-
A tartozást felhalmozó fogyasztók részére az önkormányzat adósságkezelési programot indított. A program részleteiről a Családsegítő Szolgálat irodáiban (Megye u. 22., Hársfa u. 154., Anikó u. 5., Dombai János u. 3.) lehet érdeklődni.
Miért a 70 literes a legkisebb használható hulladéktároló edény?
A vonatkozó szabvány szerint Magyarországon a legkisebb elfogadott szabvány hulladéktároló edény a 80 literes, de ehhez képest +10 és -10%-os eltérés megengedett. A legkisebb szabványedény tehát a 70 l-es. (A szabványszáma: MSZ EN 840-1.) Ez a szabvány egyébként megfelel azoknak az EU normáknak, amelyek a hulladékszállító járművek és a gépi ürítésre alkalmas edények különböző paramétereit hangolják össze hosszú távon. A szervezett hulladékszállítási közszolgáltatással ellátottak számára pedig a vonatkozó önkormányzati rendelet értelmében a szabványos tárolóedények használata kötelező.
Hol lehet szabványedényeket vásárolni?
Szabványedények minden méretben - tehát 70 literes, 80 literes (kerekes), 90 literes, 110 literes, 120 literes (kerekes), 240 literes (kerekes), 770 és 1100 literes (BOBR típusú) edények - kaphatók a Pécs, Eperfás u. 2. sz. alatti raktárunkban.
Új szabványedények vásárolhatók - 70 l-től 120 literes méretig - Pécs, Siklósi út 52. sz. alatti ügyfélszolgálati irodánkban is.
Lehet-e hulladéktároló edényeket bérelni?
Az edény űrtartalmát figyelembe vevő díjszabás bevezetése tette indokolttá, hogy társaságunk kedvezményes edénybérleti akciót indítson a pécsi lakosság részére. Azon ügyfeleink bérelhetnek hulladéktároló edényt, akik vállalják az edénybérleti szerződés megkötését és a bérleti díj fizetését. A 70 literestől az 120 literes edényméretig lehet bérleti szerződést kötni a Pécs, Eperfás út 2. szám alatt található raktárunkban A 70 literestől a 120 literes edényméretig a BIOKOM Kft. Pécs, Siklósi út 52. sz. alatti ügyfélszolgálatán is lehet szerződni. A bérleti díjat negyedévente a hulladékszállítási díjjal együtt számlázzuk. Az edény hazaszállításáról a szerződés megkötésekor a bérlőnek kell gondoskodnia. Az edény rendeltetésszerű használatáért, mennyiségi és minőségi állapotáért a bérlő felelős. Az edénybérleti szerződés lemondásakor az edényt az Eperfás úti raktárban kell leadni.
Miért kell hetente kétszer igénybe venni a hulladékszállítást, s az ennek megfelelő díjat fizetni?
Az Egészségügyi Minisztérium 16/2002. számú rendeletének 5. § 2. bekezdése nagyvárosias és kisvárosias lakóterületen - közegészségügyi okokból - kötelezően a heti legalább kétszeri szállítást írja elő. Függetlenül attól, hogy kinek milyen mennyiségű hulladéka keletkezik, a szolgáltatónak kötelessége az adott ingatlannál heti két alkalommal megjelenni, rendelkezésre állni. A közszolgáltató - az Alkotmánybíróságnak a szolgáltatás költségvonzatára vonatkozó 506/B/2001 határozatával összhangban - jogosult a hulladékszállítási számlát a heti kétszeri rendelkezésre állásnak megfelelően kiállítani.
Mi történik, ha az ingatlan tulajdonosa nem köt írásbeli hulladékszállítási közszolgáltatási szerződést?
Ha az ingatlan a kötelező közszolgáltatásba bevont területen fekszik, és a közszolgáltató a közszolgáltatás ellátására vonatkozó rendelkezésre állási készségét bizonyítja, a helyi közszolgáltatásra vonatkozó szerződés annak írásba foglalása nélkül is létrejön. Pécs Megyei Jogú Város Közgyűlésének a települési szilárd hulladék kezelésével kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 44/2002. számú rendeletének alapján mindaddig, amíg az igénybevételre kötelezett ingatlantulajdonos nem köt írásbeli közszolgáltatási szerződést, a közszolgáltatási díj megállapításánál a közszolgáltató jogosult ingatlanonként 1 db 110 liter űrtartalmú tárolóedény heti kétszeri ürítési gyakoriságát vélelmezni és a számlát annak megfelelően kiállítani.
Mi a teendő, ha a szerződött mennyiségnél több háztartási hulladék keletkezik?
-
Ha rendszeresen több hulladék keletkezik, nagyobb hulladéktároló edényt kell vásárolni, és a szerződést ennek megfelelően kell módosítani ügyfélszolgálati irodánkban.
-
Ha csak esetileg több a háztartási hulladék, a hulladékot a tárolóedény mellé a közszolgáltatótól vásárolt, jelzéssel ellátott zsákban kell kihelyezni. A jelzett zsák ára tartalmazza a többlethulladék elszállításának, kezelésének és ártalmatlanításának árát. A zsák ügyfélszolgálati irodánkban kapható. Fontos tudni, hogy a jelzett zsák csak az esetileg, a szerződött mennyiséget meghaladó többlethulladék elszállítására szolgálhat, a zárt, fedeles edény használatát nem helyettesítheti. A szervezett közszolgáltatást igénybevevők számára a szabványos tárolóedény használata kötelező.